Add BioDiscQi di Twitter!!

Penyakit Eczema?

Apakah Eczema?http://www.medicinenet.com/eczema/article.htm

Eczema adalah term yang selalu digunakan dalam kebanyakan jenis inflamasi kulit (dermatitis). Bentuk eczema yang paling biasa ditemui adalah atopic dermatitis.walaubagaimanapun terdapat pelbagai jenis lain eczema seperti berikut:
            a)    Contact Dermatitis
b)    Xerotic Eczema
c)     Seborrheic dermatitis
d)     Dishydrosis
e)   Discoid eczema
f)    Venous eczema
g)   Dermatitis herpetiformis (aka Duhring’s Disease)
h)   Neurodermatitis (aka lichen simplex chronicus, localized scratch dermatitis)
i)    Autoeczematization (aka id reaction, autosensitization)

Eczema boleh dihidapi oleh lapisan masyarakat tidak kira umur, walaupun keadaannya selalu menyerang bayi dan 85% daripada yang hidapi eczema bermula sebelum umur 5 tahun. Eczema akan hilang pada umur 3 tahun pada sesetengah kes bayi eczema. Dalam sesetangah kes lain, eczema boleh dihidapi sehingga akhir hayat.Pesakit eczema kebiasaannya mempunyai sejarah keluarga eczema atau alahan seperti asma atau hay fever. Eczema selalunya dihidapi oleh perempuan berbanding lelaki dan boleh terjadi pada semua bangsa. Eczema tidak menular, tetapi kerana diyakini sekurang-kurangnya sebahagian diwariskan. 

Apakah penyebab Eczema?

Doktor tidak mengetahui punca sebenar eczema, walaupun begitu kerosakan pada kulit menganggu fungsi normalnya sebagai pertahanan awal tubuh dan kemungkinan ketaknormalan sistem imun menyebabkan ianya faktor yang penting. Terdapat kajian yang telah dijalankan menunjukkan bahawa pesakit eczema (atopic dermatitis) mengandungi kerosakan gen yang menyebabkan ketaknormalan bebrapa protein seperti filaggrin yang penting dalam mengekalkan pertahanan kulit tubuh.

Terdapat beberapa jenis eczema yang boleh dicetuskan oleh bahan-bahan yang bersentuhan dengan kulit seperti sabun, kosmetik, pakaian, detergant, barang keams dan peluh. Allergan persekitaran boleh mencetuskan terjadinya eczema ini. Selain itu, perubahan cuaca, humiditi, tekanan psikologi boleh juga menyebabkan keadaan ini. 

Apakah symptom dan tanda bagi Eczema pada bayi,kanak-kanak dan orang dewasa?


Eczema selalunya menyebabkan kekeringan pada kulit, kemerahan yang terdapat kegatalan ataupun rase terbakar, namun begitu keadaan ini berbeza daripada setiap orang yang menghidapi Eczema. Kegatalan yang teruk selalunya adalah simptom awal  bagi kebanyakan pesakit eczema. Kadang-kadang eczema boleh menyebabkan lepuh dan luka berdarah, tetapi ia juga boleh menyebabkan kulit kering dan bersisik. Amalan menggaru bahagian eczema boeleh menyebabkan ketebalan, kulit crusty pada kawasan tersebut.

Semua bahagian tubuh boleh kena eczema, walaupun begitu pada kanak-kanak dan dewasa, eczema biasanya terjadi pada muka, leher, siku, lutut dan pergelangan kaki. pada bayi pula, eczema selalu terjadi pada forehead, pipi, lengan, kaki, leher dan kulit kepala. Eczema boleh terjadi untuk masa yang singkat dan mungkin boleh jadi kronik.

3 comments:

Jom Cuti-cuti said...

Sharing is caring....untuk pengkongsian info dan rawatan berkenaan eczema sila klik sini: http://hzmarketing-bio.blogspot.com. Ketahuilah bagaimana Execzema Programme Newgenn UK mampu memulihkan eczema anda dalam tempoh 14 hari!!!

TESTIMONIAL: http://www.youtube.com/user/NewGennUK?feature=watch

mama wana said...

info yang ringkas & mudah di fahami :)

Muhammad Akbar bin Abdullah said...

Artikel yang menarik. Memang ekzema disebabkan oleh radang dan alahan pada kulit. Kulit boleh berasa gatal, bersisik dan menebal atau menjadi kasar. Salah satu cara untuk mengawal penyakit ini ialah dengan mengambil Vitamin C seperti jus lemon dan produk-produk yang mengandungi Vitamin C.

Post a Comment